Monday

Nak Beli Saham, Mana Satu Yang Betul?

“Ada yang kata beli saham bila harga tengah naik, ada yang kata beli bila harga turun. Mana satu yang betul ni?”

Itulah pertanyaan dari salah seorang yang baru kenal dalam satu majlis. Beliau memang berhajat mahu melabur dalam pasaran saham tetapi soalan yang bermain dikepalanya selama ini membuatkan beliau menagguhkan niatnya.

Soalan beliau itu amat bagus dan biarlah penerangannya kita kongsi dalam blog ini.

Samada anda membeli ketika harga tengah menaik atau ketika turun, ia bergantung kepada siapakah diri anda.



Adakah anda mahukan keuntungan lebih cepat tetapi perlu menghadapi risiko yang lebih tinggi?

Jika ya maka anda boleh membeli ketika harga sedang meningkat dan menjual ketika harga lebih tinggi. Ia dipanggil sebagai strategi momentum. Anda perlu mempunyai displin yang tinggi jika ingin mengamalkan strategi ini. Sikap tamak perlu dijauhi.

Adakah anda seorang yang sabar dengan tidak mengharapkan keuntungan yang sangat cepat tetapi kurang berisiko?

Jika ya, maka anda perlu membeli saham ketika harga jatuh dan menjualnya ketika harga sedang meningkat. Strategi ini dipanggil sebagai kontrarian. Kontrarian bermaksud bertentangan iaitu membeli ketika ramai pelabur menjualnya (yang menyebabkan kejatuhan harga) dan menjual ketika ramai pelabur membeli (yang membuatkan harga meningkat). Strategi ini mempunyai risiko yang lebih rendah (tetapi tidak bermakna tiada risiko) dan ia diamalkan oleh pelabur terkemuka dunia iaitu Warren Buffet dan John Templeton.

Untuk makluman John Templeton telah membeli saham-saham tujuh syarikat penerbangan Amerika Syarikat yang jatuh menjunam semasa peristiwa September 11 dan meraih keuntungan berbilion dollar seminggu selepas itu akibat harganya meningkat mendadak selepas kerajaan AS mengumumkan subsidi kepada 7 syarikat penerbangan tersebut.

Dengan kata lain, kenali diri anda dan tetapkan objektif anda agar anda mengamalkan strategi yang bersuaian.

Sabri Jalil.

No comments:

Post a Comment