Monday

Berapa Modal Minimum?


Ramai dikalangan para sahabat menunjukkkan minat dan keinginan untuk melabur di pasaran saham. Soalan yang selalu dikemukakan ialah berapakah modal minimum untuk membolehkan mereka melabur di pasaran saham?

Mereka terkejut bila saya mengatakan tiada modal minimum ditetapkan. Selama ini mereka menyangkakan untuk melabur di pasaran saham mesti mempunyai jumlah wang yang besar, tetapi pada hakikatnya tidak.

Jumlah tersebut sebenarnya bergantung kepada apa saham yang hendak dibeli dan berapa pula harganya.  

Di pasaran saham ada saham berharga murah dan ada yang berharga mahal.

Sebagai contoh Scomi berharga RM0.51 sesaham, maka jika anda ingin membeli 10,000 unit maka  anda perlu membayar RM5,100.00 (tidak termasuk komisen, duti stem dan yuran penjelasan)

Sebaliknya jika anda ingin membeli saham Digi, katakan walaupun hanya 1000 unit maka anda perlu membayar sebanyak RM22,520.00 kerana ia berharga RM22.52 seunit.   

Dengan penerangan di atas, maka dapat disimpulkan bahawa jumlah minimum pelaburan ialah bergantung kepada apa dan berapa harga saham yang ingin dibeli dan juga bergantung jumlah terendah yang sanggup kita peruntukan daripada wang yang kita ada untuk pelaburan di pasaran saham.

Bagaimanapun sebagai pendatang baru, anda tidak perlu memulakan dengan jumlah yang besar.Anda boleh memulakan jumlah mengikut kesanggupan anda dan tidak semesti dengan jumlah yang besar sebagaimana yang dibayangkan selama ini.

Disini anda boleh mendapatkan pandangan dari remisier anda. 

- Sabri Jalil

No comments:

Post a Comment